Doorgaan naar hoofdcontent

Ontluistering

Een typisch Drentse gewoonte waar ik maar moeilijk aan kan wennen is dat je buren door de achterdeur binnenkomen. In ons geval is de achterdeur meteen toegang tot de woonkamer en ik zit met mijn rug er naar toe.
WAZDAT? vraagt mijn buurvrouw. Op de tafel ligt Madelief. Haar vlasblonde pruikje moet onberispelijk schoon blijven en wordt tot het laatst weggehouden van alles wat er hier over de tafel gaat, waardoor het wel lijkt alsof ze net ontslagen is uit het ziekenhuis. Haar linkerarm heeft nog geen tricot overtrek en bungelt met een enkele speld aan de romp. Haar voeten zitten bij haar oren (Madelief is zo lenig!). Haar gezicht is nog helemaal "kaal". Het is het stadium dat er alleen nog maar met de moed der wanhoop gebikkeld wordt. Ik weet uit ervaring dat dit meisje er over een poosje echt heel lief uit gaat zien maar zoals steeds heb ik in dit stadium sterk mijn twijfels over waar ik mee bezig ben. Bovendien zijn het steeds nieuwe en aangepaste technieken. Hoe kan ik dan ook maar iets zeker weten? Ik kan alleen maar werken en doorzetten. Ik buig mij over mijn onderdelen en als ik opkijk is de dag voorbij.
O, dat wordt een nieuwe pop, zeg ik achteloos en stuur een beetje gegeneerd de aandacht een andere kant op.
Nee, een pronkstuk is het nog niet.    
😩
Maar eindelijk wél een meisje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

1. t/m 5. Gehaakte Surinaamse tutteltjes

Vol nieuwe plannen en ideeën maar bij gebrek aan materiaal aan het begin van 2016 begonnen met het haken van een klein tutteltje. Ik vond een aansprekend gratis patroon op  Made by Maly http://www.madebymaly.nl/a-43803484/gemaakt-voor-en-door-klanten/knuffelpopje-gehaakt-door-joke-van-der-veer/ een website van een sympathiek hobbywinkeltje.  Zelf haak ik liever met katoengaren en daar had ik nog wel een voorraadje van. Ik dacht dat ik het nooit meer zou gebruiken (zo zie je maar weer). Poppenoogjes had ik niet in de geschikte maat. Eerlijk gezegd is het ook niet zo handig om voor een tutteltje dat echt bestemd is voor een baby en niet voor de sier van die plastic ogen te gebruiken. Dus dit was weer een goede oefening in het borduren van ogen. Oogjes borduren is nog behoorlijk moeilijk. Een kleine afwijking en het hele popje is niet meer lief, of heeft een uitdrukking waar je niet op zat te wachten. Daarmee is dan helaas wel DE VERLEIDING verdwenen, een essentieel ingrediënt

Mab

Mab is een meisje dat zich graag laat zien. Omdat zij zich helemaal niets aantrekt van stijlen en smaken, haalt ze ’s morgens uit de kast wat in haar wollige hoofdje opkomt; in dit geval een allerliefst balletrokje onder een stoere trui, maar om haar hals een zwierige sjaal in een gekke kleur, terwijl haar gevoerde laarsjes juist weer heel bescheiden zachtgroen zijn. De moeder van een meisje als dit zal ’s ochtends een kritische blik op haar dochter werpen en, als Mab het niet al te gek maakt,  bij voorkeur wijselijk haar mond houden. Mab gaat vandaag als balletmeisje naar school en zal haar vriendinnetjes daar alles over leren zodat ook zij sierlijk en als echte balletmeisjes kunnen dansen. Het pimpeltje dat u hier en daar op de foto’s tegenkomt  is een vriendje dat zich af en toe aandient en zelfs op haar schouder komt zitten. Hoe bijzonder is dat! Mab is het grootste meisje uit de kraamkamer van dit atelier. Ze meet maar liefst 52 centimeter en is flink aan gewicht zoals

Knuffelpopjes

Okie, Dokie, Pom, Joepie en Gijsje willen zich aan u voorstellen als de meest poezelige knuffelkabouters die een poppenmaker maar kan verzinnen. Ze lijken hetzelfde maar er zijn verschillen. Daarom vonden ze dat ze een naam moesten hebben en het werd nog een heel gedoe om het stelletje tevreden te houden. Deze wezentjes horen warm onder de dekentjes bij het kindje in bed. Gevuld met zachte, schone schapenwol. De popjes meten ongeveer 20 centimeter en wie weet komt er een patroontje beschikbaar zodat u het zelf ook eens kunt proberen. Houd de website in de gaten. dollzz.nl € 24,95